Scritto da: Lucas Jonk nel Fri Jan 10

Vragen, Begrijpen en Handelen

De 3 elementen; Vragen, begrijpen, handelen cyclus. Zo ondersteunen coaches en vrijwilligers sporters écht.

Cover image for Vragen, Begrijpen en Handelen

Tijdens sportactiviteiten draait alles om ontwikkeling, motivatie en welzijn. Om sporters te begeleiden naar een gezonde balans, zowel fysiek als mentaal, is een gestructureerde aanpak essentieel. De Vragen - Begrijpen - Handelen cyclus biedt hiervoor een praktisch kader.

Vragen: het gesprek als startpunt

De cyclus begint bij vragen. Door periodieke check-ins kunnen coaches en mentoren inzicht krijgen in het welzijn van hun sporters. SportMeter helpt de coach met het verankeren van het gesprek en automatiseert administatieve taken, waardoor het stellen van gerichte vragen makkelijk en consistent wordt.

“Het bepalen van effectieve check-in vragen kan sporters helpen hun fysieke, mentale en sociale welzijn in balans te houden. Door verschillende thema's te benutten, kun je de sporters begeleiden naar een gezondere en meer betrokken sportervaring.”

Check-ins zijn waardevol, maar hier ligt ook een uitdaging: hoe actief of passief moet de coach zijn?

Begrijpen: de balans tussen betrokkenheid en begrenzing

Tijdens het analyseren van de antwoorden worstelen veel coaches en mentoren met hun rol:

  • Te actief: sommige coaches geven uitgebreid advies over gezondheid of welzijn, waardoor ze risico lopen buiten hun deskundigheid of takenpakket te treden.
  • Te passief: anderen trekken zich volledig terug, met het argument dat dit niet tot hun rol behoort. Dit kan ertoe leiden dat signalen gemist worden of dat de sporter zich niet gehoord voelt.

Wat wij tot nu toe in de pilot terug zien komen zijn de volgende twee inzichten:

  • Betrokkenheid: luisteren, doorvragen en signalen herkennen. Dit geeft de sporter erkenning en laat zien dat iemand om hem of haar geeft.
  • Begrenzing: professionele hulp inschakelen als dat nodig is. Coaches verwijzen door naar professionals binnen de vereniging, zonder zelf medisch of psychologisch advies te geven.

Zo blijft de check-in steunend én verantwoord. Vrijwilligers en coaches hoeven niet alles op te lossen, maar kunnen wel de juiste vragen stellen en een veilige verbinding bieden.

Handelen: actie zonder over de grenzen te gaan

Na het begrijpen van signalen volgt handelen. Dit betekent:

  • Praktische ondersteuning bieden binnen de eigen rol (motiveren, aanmoedigen, trainingen aanpassen).
  • Doorverwijzen naar professionals voor zaken die buiten de eigen deskundigheid vallen (met eventueel hulp van een vertrouwenspersoon).

Door deze duidelijke rolverdeling kunnen coaches en mentoren effectief reageren op de behoeften van sporters, zonder zichzelf of de sporters in risico's te brengen.

Het resultaat: een gezondere, meer betrokken en veilige sportervaring voor iedereen.

De Vragen - Begrijpen - Handelen cyclus helpt sportorganisaties een structuur te bieden waarin sporters gehoord, gesteund en veilig begeleid worden. Door check-ins slim te benutten en de balans tussen betrokkenheid en begrenzing te respecteren, kunnen coaches en vrijwilligers hun rol optimaal invullen: signalen opvangen, sporters ondersteunen en doorverwijzen wanneer dat nodig is.

Vooruitgang begint met
plezier!