De 3 elementen; Vragen, begrijpen, handelen cyclus. Zo ondersteunen coaches en vrijwilligers sporters écht.
Tijdens sportactiviteiten draait alles om ontwikkeling, motivatie en welzijn. Om sporters te begeleiden naar een gezonde balans, zowel fysiek als mentaal, is een gestructureerde aanpak essentieel. De Vragen - Begrijpen - Handelen cyclus biedt hiervoor een praktisch kader.
De cyclus begint bij vragen. Door periodieke check-ins kunnen coaches en mentoren inzicht krijgen in het welzijn van hun sporters. SportMeter helpt de coach met het verankeren van het gesprek en automatiseert administatieve taken, waardoor het stellen van gerichte vragen makkelijk en consistent wordt.
“Het bepalen van effectieve check-in vragen kan sporters helpen hun fysieke, mentale en sociale welzijn in balans te houden. Door verschillende thema's te benutten, kun je de sporters begeleiden naar een gezondere en meer betrokken sportervaring.”
Check-ins zijn waardevol, maar hier ligt ook een uitdaging: hoe actief of passief moet de coach zijn?
Tijdens het analyseren van de antwoorden worstelen veel coaches en mentoren met hun rol:
Wat wij tot nu toe in de pilot terug zien komen zijn de volgende twee inzichten:
Zo blijft de check-in steunend én verantwoord. Vrijwilligers en coaches hoeven niet alles op te lossen, maar kunnen wel de juiste vragen stellen en een veilige verbinding bieden.
Na het begrijpen van signalen volgt handelen. Dit betekent:
Door deze duidelijke rolverdeling kunnen coaches en mentoren effectief reageren op de behoeften van sporters, zonder zichzelf of de sporters in risico's te brengen.
De Vragen - Begrijpen - Handelen cyclus helpt sportorganisaties een structuur te bieden waarin sporters gehoord, gesteund en veilig begeleid worden. Door check-ins slim te benutten en de balans tussen betrokkenheid en begrenzing te respecteren, kunnen coaches en vrijwilligers hun rol optimaal invullen: signalen opvangen, sporters ondersteunen en doorverwijzen wanneer dat nodig is.